Diriku ini..

Dilahirkan dan dibesarkan di Kulai. Meneruskan kehidupan dengan mencari sesuap nasi di Universiti Teknologi Malaysia. Memperolehi tempat berteduh di Taman Universiti, Skudai, Johor. Memayungi dua orang puteri berusia 8 tahun yang bergelar ANIS UMAIRAH dan 3 tahun bernama AMNI QAIREEN. Amat gilerr membaca novel dan amat gemar berjalan-jalan mencari pengalaman dan makanan.



Thursday, May 18, 2017

LAYAR IMPIAN : PELAYARANKU DAN ALUNAN MIMPI

Dah lama aku mengidam.. bukan makanan.. dan bukan kerana aku mengandung... teringin nak merasa naik star cruise... dulu rasanya percutian ala2 titanic ni percutian orang kaya.. orang makan gaji yg ciput macam aku ni agak payah nak merealisasikan impian.  Tapi ada gak yang takut.. takut karam macam titanic.  Pastu sekarang sibuk gak pelayaran penyucian jiwa.. mahal gak.. tapi aku tak mampu package tu.. mungkin belum lagi.. tapi nafsu nak naik masih bergelora.. walaupun kadang2 rasa takut gak.. tengah2 berlayar.. tsunami melanda atau laut bergelora.. ajerrr mati le kami anak beranak.
perjalanan masuk menuju curise

Alhamdullillah akhirnya aku merasa juga.. aku dapat realisasikan impian aku.. terasa satu kepuasan bila aku dapat book, dapat menjejakkan kaki, dapat melelapkan mata dan dapat menunaikan keiinginan aku.

Semuanya bermula bulan april lepas.. aku ni memang selalu riki pakej 2h1m... cruise hanya berlayar ke perairan antarabangsa n patah balik ke pier... time aku book ni.. aku terpaksa book sekali flight tiket ke penang.. n hotel di penang.. takkan hari ni gi esok balik.. dah alang2 berjalan.. aku pun ada 1 lagi impian yang mesti ditunaikan di penang.

Masa aku book ni aku pun tak teringin tarikh tu adalah besday mysicilik amni qaireen.

CATATAN PERJALANAN:

Time hari khamis tu merupakan hari bz sebab aku kena settlekan untuk trip Bangkok... so memacam list kena ada.. sebab bukan aku yang bawa.. member aku... so settle dokumen Bangkok pukul 1.20 (niat dihati nak balik pukul 12) jumpa kawan aku plak.. explain kat dia.. pastu ambil 2 orang anak.. 1.40 baru kuar dari kawasan opis.. tiba rumah.. time bersilat.. kemas baju, persiapan diri dll.. terus ke airport.. nasib baik airport tak sampai 30 minit waktu tengahari dari rumah.. terus ke gate.. tak lama tu terus flight ke penang.. tiba penang.. ambil taxi airport n terus ke pier... rm44.00.  Dah deal dengan Mr. Z.. urusan taxi n makan dia kena tanggung.. sebab yang lain under me.  

Tiba kat sana terus masuk n check in... ingatkan kurang orang.. rupanya ramai pelancongan.. berbas2.. dari tamilnadu yang ramai. Kami dapat card warna biru... deck paling murah le.. deck tingkat 2.. masa nak masuk tu memang kena beratur le.. memula check in.. pastu ada scan card tu lagi.. pastu scan beg plak.. kalah nak check in masuk flight.. masuk.. dah mula teruja tengok reception.. dan terus menuju ke lif.. kawasannya lifnya pun sangat cantik.. masuk bilik.. katil 2 tingkat sebab kami ber4.. letak beg.. persiapan diri.. puas hati le.. memang sebiji macam hotel.. cruise tu dah kira macam 1 taman perumahan plak..
Baratur menunggu turn.. pelancong from Tamilnadu


tiba deck kami... deck murah di tingkat 2.. tiada view

card untuk access dan pembelian barangan atau minuman didalam cruise

didalam deck

ada channel astri ceria


ruang menunggu lif di deck 2




Dah pukul 6.30.. perut memang tengah lapar.. cafe kami di tingkat 9.. sebelum masuk ke cafe.. sempatlah kami teroka sikit cruise tu... so cancel sunset sebab awan pun melindungi matahari dan perut pun memang dah tak boleh bertolak ansur...tengok buffetnya... alhamdullillah berbaloi-baloi buffetnya... kenyang sampai malam... udang, sotong, roti canai... semua ada.. tu le.. bila nampak umairah mengesip tulang.. aku suruh dia ambil ikan.. aku dah bayar beratus-ratus.. takkan nak makan tulang.. makan le ikan.


sunset yang malu-malu miawww


sebelum bergerak.. kita photo2 dulu




pool.. jom terjun


jom makan.. tengah kebelai (bahasa kampung aku)

melantak sampai kenyang






 Pelbagai aktiviti dalam cruise..  lepas makan kami melepak kat lobi.. sementara nak tunggu demonstrasi keselamatan.  Aku plak ada ilmu dari pembacaan blog tentang orang2 yang pernah join pakej ni.. so mintalah tentatif program.. n Mr. Z yang ramah tu berborak dan bagitahu besday amni.. diorang kata boleh dapat kek free.. aku suruh umairah tanya kat reception.. dia tanya ada dapat kad tak.. yang tu le kami kalah.. takde dapat card... tak kisah le.. kami dok round2 kat kedai.. tengok souvenir.  Kat dalam cruise ni kalo nak membeli kena guna kad yang kita dapat masuk check in.. card biru.. kira kad tu macam mycard.. dengan kad tu boleh acces bilik, nak bayar, nak masuk makan dll.  Time demonstrasi kami kena naik ke deck 6... ada staf yang mengajar kami penggunaan life jacket dan menunjukkan bot2 rescue semasa kecemasan.  Masa tu dah pukul 9 malam dan cruise pun belayar.  Terasa angin bertiup... selepas demonstrasi keselamatan kami masuk ke lounge plak untuk show.. wahhh.. gempak gak shownya.. mana tak.. artisnya datang dari belakang.. panjat2 kerusi.. memula ingat orang mabuk.. rupanya artis.. best gak shownya.. selain joget2, acrobatik, nyanyi.  Tak bosan le. Staf dalam cruise ni pelbagai bangsa.. ada dari vietnam, sweden, finland.. dan pelbagai negara. Kira masyarakat majmuk juga le dalam cruise ni.
puas hati aku dapat merasa naik ko en. libra star cruise


sementara tunggu show.. kita posing dulu





kerusi2 di show.. sungguh selesa


masa sesi demonstrasi keselamatan.. cruise pun belayar

selfi masa nak tunggu show




abaikan kepala botak... tengok tu.. terperanjat gak.. ingat org mabuk.. rupanya itulah permulaan show... ala2 lari dari rumah... pastu nak jadi artis














tarian gelung rotan




kehabatan si macho









ala ala akrobatik



Selesai show.. ada lagi pertunjukkan berbayar.. dalam rm180.. memang tak le kalo yang bayar.  Masa turun tu aku nak buat pembayaran minuman juice yang aku minum tadi.. rupanya kena bayar servis caj rm50/seorang.. rm200 + minuman rm27.  Tak tahu plak kena bayar.. ingatkan semua dah settle masa aku confirm nak belayar.  Masa turun semula ke deck 4.. rupanya ada ala2 class kraf.. dari towel boleh buat swan, elephant dll... untuk budak2.. so aku suruh le umairah join.. seronok gak.. wah.. boleh praktike kat rumah ni.. aku plak membeli belah.. benda wajib.. fm le.. agak mahal.. tapi apa salahnya.. bukan selalu pun.


Umairah bagitahu aku yang tak payah tidur.. tapi mata sangat tidak mengizinkan untuk aku berjaga.. aku nak balik bilik n zzzz... diorang tak tidur sebab ada astro ceria dalam bilik... aku belayar dulu... zzzzz

Esoknya kami bangun awal.. konon nak tengok sunrise.. keluar tengok mendung.. sunrise sembunyikan diri.. masa kuar bilik tu terperasan ada card kat pintu.. ooohh.. inilah card yang dimaksudkan.. card besday amni.. ada beberapa potongan dan dapat kek free dari blue lagoon.
kad untuk amni qaireen






suka no merenung masa depan... janganlah sekelam awan yang mendung tu






betul ke itu tempat kaptain.. bukan ala2 kat tengah.. pastu tengok depan..


Apa-apa hal kita breakfast dulu.. breakfast yang pelbagai.. kenyang.. alhamdullilah.. pastu rehat2 tepi pool.. sambil cuci mata.. oohh.. baru tahu tempat kaptennya.. rupanya kat tepi... betul ke.. macam tak caya pun ada.. tengok tempat gim, golf... klinik kat deck 1. Dalam pukul 8 cruise tiba di port semula.. boleh check out kalau nak.. confirm le aku taknak sebab.. aku akan check in hard rock hotel pukul 2.. so.. masuk dalam bilik.. aku tidur.. kul 11.30 baru kuar dari cruise.. sebelum masuk semula ke bilik kitorang mencari De logoon untuk dapatkan kek free.. so amni celebrate besday dalam cruise le... itulah percutian aku bersama LIBRA STARCRUISE
besday girl yang ke 5










ini le captain cruise


ambikkkk ko





bye cruise






HARD ROCK HOTEL

Menyambung semula.. kuar dari situ nak lunch.. taxi nak rm15 ke padang kota.. haiyooo banyak mahal.. bila taknak.. boleh turunkan harga plak.. jadi rm12.. baik aku ambil uber.. first time naik uber.. myvi.. orang cina dari benut pontian.. parit marjunid.  Mr. Z order pasembor.. sedap plak.. aku order mee udang.. macam sikit jer.. dah kanyang.. ambil uber ke Batu Feringgi.. check in Hard Rock Hotel

Ini lagi 1 keinginan aku.. dah 1 tahun teringin baru dapat merasa.  Masa masuk tu rasa best sebab kat tv dah tercatat.. welcome ms Ruzita Mohamed Salleh... wahhh.. best.. tengok balconi pun cantik.. so.. masa untuk rest.. penat dah kerja.  Bebudak plak dah tak sabar nak gi pool yang besar n luar tu..

Jom terjah bilik hard rock.. 
Yang berharga tu... Welcome Md Mohamed Salleh, Ruzita tu
ruaang zzz... alunan mimpi indah pun bermula

beg kami yg sikit bebeno tu... no shopping at penang

pakwe lama siapakah itu
toilet yg sangat selesa

wahhh... ko ketawakan aku ye...

balconi yang cantik dah menarik

model cilik from MRZ crew

bebbb... ko baring di tengah panas tu... kalo omputeh suka buat keje camtu... kita ni omhitam beb
  
jom terjah pool yang sekitarannya


depan balconi

tepi balconi


kita swimming

mengorek pasir

model swimming suite n towel

konsep berangan


maya... member anis kat situdddddddddddddddddddddddddddddddddd










Terima kasih ya Allah memberikan hambamu rezeki dan dapat merasa sedikit kenikmatan dari rahmatmu.  

Pasni... kemana kita...


No comments: