Diriku ini..

Dilahirkan dan dibesarkan di Kulai. Meneruskan kehidupan dengan mencari sesuap nasi di Universiti Teknologi Malaysia. Memperolehi tempat berteduh di Taman Universiti, Skudai, Johor. Memayungi dua orang puteri berusia 8 tahun yang bergelar ANIS UMAIRAH dan 3 tahun bernama AMNI QAIREEN. Amat gilerr membaca novel dan amat gemar berjalan-jalan mencari pengalaman dan makanan.



Wednesday, December 23, 2015

MT15 Episod 2 - MOROCCO

 Marrakech

Sebenarnya aku bukan tahu sgt negara ni.. selepas di beritahu pernahlah google sekali dua.. mungkin negara ni bukan dalam wishlist aku.  Selepas hantar pasport dan gambar untuk dibuat visa bagi membolehkan memasuki negara ini.. baru aku rasa teruja sikit.. maksudnya aku gi benua eropah dan benua afrika.  Susah gak nak gi Morocco ni.. kalau tak iya-iya.  

Info tentang negara Maghribi atau dalam bahasa penjajah kita dikenali sebagai Morocco atau Maroc terletak di benua afrika, bukannya timur tengah. Kedudukan negara ini adalah di bahagian utara benua afrika bersempadan dengan France. Dan berhampiran dengan Spain. Morocco panggilan nama dalam western name dan maghribi dalam kata arab. Jadi, kedua2nya makna sama. Morocco ada 4 musim. Musim panas(6,7,8), musim luruh(9,10,11), musim sejuk(12,1,2) dan musim bunga(3,4,5). Sekarang musim sejuk di Morocco.  Masa aku tiba malam tadi.. terasa gak kesejukkannya walaupun tak macam kat beijing atau korea time angin sejuk tu bertiup.  Bahasa utama adalah bahasa arab fushah dan bahasa kedua adalah bahasa france, manakala bhs perhubungan seharian atau bahasa pasar ialah bahasa Darijah Maghribiyyah.  Kebanyakan penduduk yg tinggal di utara Africa adalah terdiri dari golongan Arab Berber

Info tentang Marrakesh lagi... bandar ini juga merupakan bandar yang dikatakan paling pesat dengan industri pelancongan bukan sahaja di Maghribi tetapi di benua Afrika. Kedudukan bandar ini adalah di utara kaki bukit pergunungan Atlas yang bersalji dan jaraknya dengan Rabat adalah 327 kilometer manakala dengan Casablanca adalah 246 kilometer.  Bandar ini menjadi kegemaran pelancong Eropah kerana kedamaian cuacanya serta lokasi strategiknya iaitu 70 kilometer untuk resort ski di gunung Atlas dan 210 kilometer untuk kawasan padang pasir Gurun Sahara. Apa yang bermula sebagai kawasan rumah pencen untuk warga Perancis pada sekitar tahun 1980-an ini telah berubah menjadi syurga kedamaian untuk warga Eropah beristirehat dengan bekas Presiden Perancis, Nicolas Sarkozy; pereka fesyen terkemuka, Yves Saint Laurent dan pemain-pemain bola sepak Perancis turut memiliki villa di Marrakesh.
 
tempat breakfast


aku pakai baju 2 lapis ya.. nampak bertambah2 kegemukkan aku

roti

Selepas menikmati sarapan yang ala kadar.. telur, pelbagai jenis roti dan maggie cup.. kitaorang pun bersiar-siar di kawasan Marrakesh... aku terus tukar duit le.. dari euro ke dirham.. pengiraan lebih kurang separuh.. maksudnya kalau dhm10 bersamaan rm5.  Tempat pertama dan icon marrakesh ialah Masjid Koutobia terletak kira-kira 200 meter dari barat Djemma El Fna Square iaitu masjid terbesar di Marrakesh. Dah puas kat situ.. apa lagi sesi menyopping le.. kitorang gi ke Souk.. memacam ada.. seperti biasa FM mesti kena beli.. sebagai souvenir dan aku memang pengumpul FM. Pada aku kat sini teknik menyoppingnya macam kat beijing.. harga yang ditawarkan agak tinggi.. macam tak logik.. dan kenalah menawar.  Nasib baik aku bukan kaki shopping dan bukan jenis berduit sangat untuk shopping beriya.  Lagi satu kat sini memang terkenal dengan minyak argan.  Minyak yang dihasilkan daripada biji pokok Argan ini mempunyai khasiat untuk kesihatan tubuh badan dan kecantikan.

berlatarbelakangkan masjid
lelong lelong.. lampu tu mcam murah je harganya.. tapi leceh nak bawa balik.. barang byk

gembiranya orang  tua ni dapat berjalan


big screen untuk show malam esok

marrakech festival filem tak silapnya.. baru nak ronda marrakech

sekitar marrakech

masjid



macaroon morocco.. model cilik dari malaysia sedang memegang macaroon



topi cam ni pun mahal.. confirm tak beli








banyak fm tu.. jom seranggg



aku pun lupa apa ya bendalah ni


cake.. dok jap bersantai sambil makan kek.. tahap potong kaki punya


apokat... tak boleh lawan indon punya













Keluar dan Souk (pasar) tu.. kitorang menikmati makan tengahari.  Merasai makanan tradisional orang Morocco iaitu Tajin.  Tajin yang merupakan sejenis periuk tembikar digunakan untuk memasak dan merebus pelbagai jenis hidangan termasuk lembu, kambing, ayam, ikan dan sayur-sayuran.  So orderlah Tajin ikut selera.  Sedap gak.. kira boleh telan le.  Makanan memang tak jadi masalah kat sini.. negara islam.. sudah tentu banyak mengajikan makanan halal.  Alhamdullilah.


Hotel yang disewa ni memang di kawasan Djemma El Fna Square yang merupakan tempat tarikan pelancong terbesar di Marrakesh. Ia sebuah dataran utama di dalam Medina iaitu tempat pertemuan penting yang popular untuk masyarakat Marrakesh pada hujung minggu. Para penjinak ular dari suku kaum Berber dan pembekal air oren, buah delima berniaga barangan mereka pada siang hari sementara sebelah malam dataran ini akan bertukar menjadi bazar yang riuh dan sesak kerana didominasi oleh gerai-gerai makanan.Memang nampak ramai yang makan bendalah tu ala-ala siput.. bila tengok gambar macam siput bab! tapi tak kot.. memang boleh makan. Malam tu aku turun ditemani Mukhriz.. nak menyambung cari souvenir.. dan nak cari beg yang aku dah terpikat pandang pertama.. tapi takde rezeki.. hingga ke sudah aku tak jumpa beg tu.  Masa ronda2 kat bazaar tu.. aku ambil peluang merasalah air tebu.. rasa macam kat vietnam gak.. jenis air tebu campur asam dan beli roti ala-ala roti canai (dhm7).  Malam tu juga agak sibuk dan ada big screen dan tu salah satu sebab sibuk dari biasa.  Rupanya ada Shah Rukh Khan dan Madhuri.. menurut info dia menyanyi malam tu sempena... dah takde rezeki aku nak tengok.. bila aku dah naik hotel baru aku tahu rupanya ada artis tu.  Tengok free lagi dan dibuat kat dataran Djemma El Fna memang sangat dekat dgn hotel ni.. kalau aku naik ke tingkat atas hotel pun aku boleh nampak pentasnya.  Kalau ada member yang beriya-iya mengajak sure aku turun gak.  Bila lagi nak tengok Shah Rukh Khan free..
malam di marrakesh








air limau campur delima





Malam tu plak datang penyakit jetleg aku.. susah nak tido.. maklumlah waktu pun berubah.. Mulalah teringatkan anak. Terpaksa guna khidmat Shila dan Ima kat taska untuk dengar suara anak.  Dapat dengar suara umairah.. dan dapat gambar amni di taska.






No comments: